Nettbutikk – Kabisa

Vårt siste prosjekt er nettbutikk for Kabisa Norge. Se siden her. Kabisa Norge var et nytt merke innen energidrikk i Norge. De hadde behov for et omfattende system som kunne administrere over ti forskjellige kundegrupper. De forskjellige kundegruppene har etter innlogging menyer, produktutvalg, betalingsmetoder, fraktalternativ og priser som er unike for for den kundegruppen.

Løsningen er blitt en svært fleksibel salgsmaskin hvor en importør av varer kan styre hele sin verdikjede og kundegrupper.

Det var et krav at absolutt all handel skulle skje via nettbutikken. Nettbutikken er da fullt integrert mot alle kundegrupper og alle bestillinger fra sluttbruker, retail og engros går via systemet. Engroskunder av selskapet har fått en funksjon hvor de kan legge sine kunder inn under sin konto i butikken. Når kunder av engrosgruppen logger seg inn, får de priser definert av engrosforhandleren.

I tillegg har alle kundegrupper unike betalingsmetoder og fraktalternativer. Sluttbruker har betaling via kort og vipps og engrosgrupper har varianter av kort, vipps og faktura per 14 dager. Alt settes automatisk basert på kundens profil. Ordresystemet er koblet mot transportør og ordrer går automatisk til transportør under behandling. Etiketter med sporing skrives ut via printer med innebygd nettverkskort og dedikert IP-adresse. Melding om opphenting av varer skjer via ordresystemet.

Butikken er integrert med Tripletex regnskapssystem. Ordrer er mappet mot riktige kontoer i Tripletex. Alle kunder og kundegrupper har egen konto-oversikt på nettsiden og fakturaer hentes fra Tripletex og vises under kundens kontoside. All informasjon, som ordrehistorikk, ordrestatus, adresser og lignende er tilgjengelig. For sluttbrukere er det installert lojalitetsprogram som utløser rabatter basert på hvor mye vedkommende har handlet for.

Løsningen har et sterkt fokus på incentiv og funksjoner som skal stimulere til kjøp. Vi installerte et system kalt “Digital forhandler”. En kunde, influencer, lag, organisasjon eller andre med et publikum kan få en unik link inn til nettbutikken. Linken spres til vedkommende publikum og fungerer slik at salgene blir sporet tilbake til den “digitale forhandleren” og denne får en prosentsats av hvert salg i kommisjon. Under sine kontosider har forhandleren full oversikt i sanntid på hvor mye kommisjon vedkommende har tjent.

Systemet er basert på et av de mest brukervennlige, men samtidig avanserte malverk for Magento og er i tillegg til ren nettbutikk et CMS/publiseringsverktøy som gjør det mulig for personer med relativt liten erfaring å publisere og styre innhold. Det kan settes opp brukerprofiler med nøyaktig de tilganger hver bruker skal ha. Engroskunder kan eksempelvis ha innlogging til admin-systemet og kun se ordrer.

Alt av statistikksystemer og sporing er installert. Som google analytics, facebook-sporing, kobling til google ads og lignende. Alle kampanjer i nettaviser, facebook og andre spores detaljer ned til minste detalj og man har full kontroll med hvor mye inntekter hver enkelt kampanje og annonse gir tilbake.

Siden er integrert med selskapets instagram- og facebook-kontoer. Alt som publiseres på instagram og facebook speiles på nettsiden automatisk. Et avansert eksternt chatsystem er installert og gir mulighet for å ha flere operatører som kan drive chatten, som også har internchat mellom operatørene og mulighet for å sette opp avdelinger og å overføre chatter seg imellom.

Som en del av funksjoner for å gi kjøps-incentiv kan man lage rabattkuponger som legges inn i kassen ved betaling. En bestemt prosent av totalsummen trekkes da fra prisen. Rabatter kan også være regelstyrt og eksempelvis utløse fri frakt hvis det handles over en viss sum og en lang rekke andre muligheter.

Vi har også tatt i bruk en av Magento sine unike funksjoner. Man kan sette opp “underbutikker” på helt separate domener. Disse butikkene administreres fra samme system. Alle produkter og funksjoner er da tilgjengelig i underbutikken, men kan settes opp og brukes separat fra hovedbutikken. Eksempelvis kan da en stor kunde få opprettet en egen butikk som denne kan benytte alle funksjoner og sette opp sine egne kunder og kundegrupper på samme måte som i hovedbutikken. Man kan da velge om ordrer inn i kundens butikk skal gå til eierselskapet, eller direkte til engroskunden. En unik løsning og mulighet for importører eller andre med en rekke forskjellige kundergrupper og nivå til å kunne tilby en helt spesiell løsning til sine engroskunder. Det kan også brukes til å sette opp dedikerte butikker som henvender seg til spesiell miljø eller bransjer.

Butikken er bygd på siste versjon av Magento og har blant annet støtte for lagring av kategorier og informasjon i Google cloud eller Amazon Web Services. Nettbutikken er ihht. oppdragsgivers profilhåndbok i fonter, farger og bilder.

Funksjoner:

  • Digital forhandler – affiliateløsning.
  • Bygd på en av de beste templates for magento.
  • Rabatter, kuponger, gruppestyring, hurtigkasse.
  • Ordresystem integrert med regnskapssystem.
  • Integrert med speditør og etikettskriver og sporing.
  • Betalingsmetoder styrt av kundegrupper.
  • Dynamisk visning der sider og menyer tilpasses etter hvilken kundegruppe som er logget inn.
  • Blokkvisninger styres av innlogging.
  • Dedikerte priser for hver kundegruppe når de logger inn.
  • Forskjellige typer frakt etter kundegrupper og innlogging,
  • Dynamisk visning av forside og menyer. Siden endrer utseende for hver kundegruppe.
  • Popup-system.
  • Chat.
  • Lojalitetsprogram.
  • Oppsett for flere nettbutikk (underbutikker).
  • Både klarna og nets.
  • Analytics med statistikk på netthandel, kobling til google annonsesystem, innsamling av målgrupper for remarketing o.l.
  • Integrert med facebook og instagram.
  • Backupsystem.
  • System for håndtering av flere typer moms sammen.
  • Skjema-produksjon.
  • Detaljert sporing av kampanjer. Måling av inntekter helt ned til annonsenivå.
  • Nettbutikken er ihht. oppdragsgivers profilhåndbok i fonter, farger og bilder.

Er du interessert i en avansert og svært fleksibel nettbutikk, så ta kontakt.